رژیم غذایی

رژیم غذایی (خلاصه: رژیم) (به فرانسوی: Régime alimentaire) یا خوراک روزانه یا غذای معمول مجموعهٔ خوراکی است که یک موجود زنده یا شخص مصرف می‌کند. گاه انسان‌ها از رژیم غذایی ویژه‌ای پیروی می‌کنند که ممکن است توسط متخصص تغذیه به آن‌ها توصیه شده باشد که به آن پرهیزانه یا رژیمِ درمانی می‌گویند. (مثلاً در بیماری دیابت). گاهی فرد برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم/پرهیزانهٔ لاغری یا رژیم/پرهیزانهٔ چاقی (رژیم افزایش وزن) پیروی می‌کند. همچنین برخی از افراد مایلند در رژیم غذایی خود تنها از گیاهان استفاده کنند که به رژیم خوراکی آن‌ها گیاهخواری گفته می‌شد.

محتویات

رژیم غذایی سالم 

  رژیمی است که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم آورد. رژیم غذایی سالم نیازهای اساسی بدن را بدون اینکه شما را دچار اضافه وزن و بیماری کند.
برای  شما فراهم می‌کند. همچنین رژیم غذایی سالم به همراه ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهایی از جمله چاقی، بیماریهای قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش دهد.

رژیم غذایی گیاهی

در این رژیم غذایی کلیه محصولات حیوانی از برنامه غذایی حذف و مواد و منابع گیاهی جایگزین آن‌ها می‌شوند. سطح کلسترول پایین و فشار خون نرمال، عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و دیابت در نتیجه پیروی از دستورهای غذایی گیاهی برنامه‌ریزی شده می‌باشد.

رژیم لاغری 

این روش تغذیه برای سلامتی افراد چاق لازم و حیاتی است ولی می‌تواند برای افراد معمولی خطرناک باشد. اینکه چه کسی باید رژیم لاغری بگیرد را پزشک یا متخصص تغذیه مشخص می‌کند. پس از مرگ چند دختر جوان مانکن (مدل) بر اثر سوء تغذیه، اعتراض‌های اجتماعی، به خصوص از جانب فعالان حوزهٔ زنان، به وضعیت زندگی این افراد و تأثیر نامطلوب آن‌ها بر جامعه شدت گرفته‌است و پویش (کمپین) ضدلاغری تشکیل شده‌است. در برخی از کشورهای اروپایی نیز قوانینی تصویب شده‌است تا مانکن‌ها مجبور به داشتن مدرک پزشکی باشند.پیروی از رژیم لاغری صرفاً حذف مواد غذایی نیست.

رژیم غذایی صحیح برنامه ای است که تمامی گروه‌های غذایی را داشته باشد و بدن دچار آسیب نشود. اصل مهم در رعایت رژیم لاغری آهسته و پیوسته بودن آن است. این کار باعث می‌شود تا به مرور زمان بدن به سبک جدید عادت کند و با کاهش وزن تدریجی به بدن فشار وارد نشود و عوارضی همچون ریزش مو و افتادگی پوست اتفاق نیفتد.

در یک رژیم لاغری صحیح باید موارد زیر را رعایت کرد:هیچ وعده ای را حذف نکنید. در ابتدا شاید جالب به نظر برسد که یک وعده را حذف کنید، اما این کار درست نیست. زیرا موجب می‌شود احساس گرسنگی زیادی داشته باشید و در خوردن زیاده روی کنید. زیرا هنگام گرسنگی می‌خواهید بیشتر غذا بخورید و همه چیز خوشمزه و لذیذ به نظر می‌رسد. همچنین خوردن میان‌وعده مقوی باعث می‌شود. تا برای وعده‌های غذایی احساس گرسنگی زیادی نداشته باشید و قند خونتان در حالت پایدار بماند.

سعی کنید در میان‌وعده‌ها بیشتر از ۲۰۰ کالری مصرف نکنید.قانون مهم این است: تعداد وعده‌ها را زیاد کنید، اما حجم وعده‌ها را کم کنید. کربوهیدرات را حذف نکنیدحذف کربوهیدرات نمی‌تواند خیلی مؤثر باشد. شاید در ابتدا به کاهش وزن کمک کند اما ثابت نخواهد بود. سعی کنید به جای حذف کربوهیدرات، از انواع تصفیه نشده و کامل استفاده کنید مانند برنج قهوه ای و نان سبوس دار. این ترکیبات فیبر زیادی دارند و باعث می‌شود به مدت طولانی احساس سیری داشته باشید.

حذف چربی اشتباه استبا اینکه همیشه متخصصان تغذیه تأکید دارند که مصرف چربی را کاهش دهیم ولی حذف کامل آن کار درستی نیست. زیرا بدن برای سوزاندن چربی، باید از یکسری منابع چربی مفید مانند چربی‌های غیراشباع استفاده کند. این چربی‌ها در آجیل، انواع دانه‌ها، روغن زیتون و کره بادام زمینی وجود دارد.رژیم لاغری بر اساس کالری مصرفیدر رژیم لاغزی بر اساس کالری، باید میزان کالری مصرفی را با دقت حساب کرد و بر مبنای آن پیش برد. بدین گونه که در رژیم لاغری خود، هر چه میخورید وهر فعالیتی را که دارید در نظر بگیرید و بر مبنای کالری روزانه، رژیم خود را پیش ببرید.

به این نکته نیز توجه کنید که برای لاغری و کاهش وزن، تنها یک روش وجود ندارد. بلکه برای هر شخص با توجه ویژگی های فیزیکی و روحی که دارد. یک نوع رژیم میتواند مناسب باشد و برای شخص دیگر، نوع دیگری از رژیم های لاغری مناسب باشد.حتی برخی برای لاغری تنها به رژیم نیاز دارند و برخی دیگر در کنار رژیم باید ورزش و فعالیت بدنی نیز داشته باشند.  برخی هم بدون رژیم و تنها با ورزش می توانند لاغر شوند و این کاملا به شخص بستگی دارد.

 دیافت برنامه تمرینی و غذایی اختصاصی برای کاهش وزن و چربی سوزی 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *